رنگ

رنگ اکریلیک چیست

رنگ اکریلیک چیست

رنگ اکریلیک چیست ؟ رنگ اکریلیک را میتوان پرطرفدارترین رنگ ساختمانی است زیر می‌تواند ظاهر بسیار زیبایی را برای نمای داخلی و خارجی منزل شما خلق کند.

اما از این رنگ نمی‌توان در همه قسمت های ساختمان استفاده کرد و استفاده غیر صحیح از آن در محل اشتباه یا استفاده غیر اصولی از آن می‌تواند تمام زحمات شما را به هدر بدهد و باعث خرابی یا زشت شدن ساختمان شما شود.

در این مقاله قصد داریم رنگ اکریلیک که یکی از بهترین انواع رنگ ها برای رنگ آمیزی منزل است به شما معرفی کنیم و نکاتی مفید درباره خرید رنگ اکریلیک در اختیار شما قرار دهیم.

رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ اکریلیک نسل جدید رنگ های ساختمانی هستند که در ابتدا به خاطر خاصیت درخشندگی و دوام بالا در صنعت اتومبیل سازی مورد استفاده قرار می گرفتند اما امروزه در انواع نقاشی ها کاربرد دارند و به علت سازگار بودن با محیط زیست و انسان روز به روز بر شمار استفاده کنندگان آن افزوده می شود.

ویژگی اصلی رنگ اکریلیک این است که پایه ی آن آب است؛ به عبارت دیگر این رنگ ها در آب حل می شوند. حلالیت رنگ اکریلیک در آب، نسبت به رنگ های دیگری که در روغن حل می شوند، مزایای بسیاری به آن داده است.

کاربرد رنگ اکریلیک:

رنگ های اکریلیک قابلیت اجرا بر روی تمامی سطوح اعم از سطوح گچی، بتنی، چوبی، آجری و… دارند‌.

چه نمای خارجی را بخواهید رنگ آمیزی کنید چه نمای داخلی، خرید رنگ اکریلیک گزینه ی مناسبی برای هر دو کاربرد است.

همچنین رنگ های اکریلیک دارای نوعی ضد زنگ هم هستند که برای سطوح فلزی استفاده می شوند.

ویژگی‌های رنگ‌های اکریلیک

این رنگ‌ها بسیار متنوع هستند. این رنگ‌های نسل جدید برای ایجاد پوشش بافت در سطوح مناسب هستند چون غلظت بالایی دارند و به سرعت خشک می‌شوند و بو ندارند.

رنگ اکریلیک انعطاف‌پذیر است و به همین علت روی تمام سطوح از جمله سیمانی، گچی، صفحات کناف، و هر سطح دیگری قابل اجرا هستند و پوشش ضد رطوبت ایجاد می‌کنند قابل استفاده است. درمقابل نور خورشید یا uv مقاوم هستند و در نتیجه بسیار عمر بالایی دارند.

خواص این رنگ:

  • قابل شستشو
  • عدم ایجاد حساسیت
  • سازگار با محیط زیست
  • سرعت خشک شدن بالا
  • قدرت پوشانندگی بسیار عالی
  • مقاومت فوق‌العاده در برابر سایش
  • سهولت اجراء و قابل رقیق شدن با آب
  • مناسب برای سطوح گچی، سیمانی، آجری
  • مقاومت در برابر اشعه خورشید یا uv یا نور ماوراء بنفش
  • بدون بوی نامطبوع. ساخته شده از بهترین مواد اولیه و تکنولوژی بالا

معایب رنگ اکریلیک آب پایه:

چنانچه با قلم مو بروی سطوح صاف و صیقلی اعمال شوند رد قلمو مشخص خواهد بود. براقیت کمتری نسبت به بقیه رنگ‌ها دارند. ضمن اینکه به دلیل ترکیبات این رنگ هنگام اجرا ظرف محتوی رنگ به دلیل چسبندگی و سرعت خشک شدن این محصول پر از تکه‌های لاتکس گونه می‌شود.

انواع رنگ اکریلیک:

رنگ های اکریلیک بعد از رنگ روغنی و پلاستیکی به بازار ایران معرفی شدند. این رنگ ها بر پایه رزین اکریلیک که نوعی رزین پایه آب هست ساخته شدند که این امر باعث راحتی در اجرا و سهولت استفاده از این رنگ ها شده است. انواع مختلف رنگ اکریلیک موجود در بازار شامل:

  • رنگ های اکریلیک سیلیکون و فول سیلیکونی

رنگ های اکریلیک سیلیکونی و فول سیلیکونی نوع پیشرفته ای از رنگ های اکریلیک هستند که در نمای خارجی ساختمان استفاده می شوند. این رنگ ها نیاز به تمیز کردن ندارند و در برابر  سرما و گرما، برف و باران، تابش اشعه ی خورشید، طوفان ، گرد و غبار و باران های اسیدی مقاوم هستند. مقاومت این رنگ ها نسبت به رنگ های اکریلیک خالص بیشتر است و در انواع سطوح بتنی، گچ کاری، سیمانی، آجر و کاشی کاربرد دارد. این رنگ ها با عبور دادن ملکولی های بخار آب از خود،  نوعی ویژگی خودتمیزکنندگی دارند  اما از آنجا که ملکول های مایعات را از خود عبور نمی دهند در مقابل نفوذ آب مقاوم هستند.

  • رنگ های اکریلیک الاستومتری

رنگ های اکریلیک الاستومتری با کشش و انعطاف پذیری بالا مناسب سطوح ترک خورده و یا لوله های فلزی هستند.کشش و انعطاف پذیری بالای این رنگ ها باعث می شود بتوان از آن ها برای پوشش سطوح ترک خورده استفاده کرد. این نوع از رنگ های اکریلیک علاوه بر اینکه ترک های موجود را پوشش می دهند از شکل گیری ترک های جدید هم جلوگیری میکنند.انعطاف پذیری این رنگ ها بسیار بالاست به گونه ای که در برابر طیف وسیعی از درجه ی حرارت ، با سرد و گرم شدن هوا منبسط و منقبض می شوند به همین دلیل آثار ترک خوردگی در آنها دیده نمی شود و در برابر آب و گرد و غبار مقاوم هستند.

هم چنین رنگ های اکریلیک را می توان بر اساس جنس به سه دسته مات، براق و نیمه براق تقسیم کرد.

رنگ های اکریلیک در انواع بسته بندی های قوطی، تیوبی و بطری به مشتریان عرضه می شوند که برای رنگ آمیزی خانه باید از رنگ های بزرگ لیتری استفاده کرد.

در نظر داشته باشید برای استفاده از رنگ اکریلیک باید آن را با آب ترکیب کنید و با توجه به دمای هوا و نوع سطح مورد نظر، بین 15 تا 25 درصد از رنگ را آب اضافه کنید.

ویژگی های رنگ اکریلیک:

رنگ های اکریلیک با غلظت بالای خود گزینه مناسبی برای پوشاندن ایرادات کار هستند و به علت انعطاف پذیری بالا قابلیت اجرا بر روی انواع سطوح اعم از سطوح سیمانی، گچی،کناف و …. را دارند. این رنگ ها بر پایه ی آب بوده و به همین علت به سرعت خشک می شوند و استفاده از آن ها بسیار راحت است.

رنگ های اکریلیک غیرسمی، بدون بو و بدون حساسیت هستند؛ از این رو برای کسانی که دچار حساسیت و مشکلات تنفسی مانند آسم هستند مناسب می باشند و ایجاد سردرد و ناراحتی نمی کنند.

هم چنین بوی ساطع شده از آن ها بر خلاف رنگ های روغنی به سرعت پس از خشک شدن از بین می رود و مناسب برای رنگ آمیزی اتاق نشیمن و اتاق کودک هستند. رنگ های اکریلیک در مقابل نور خورشید و UV مقاوم هستند از این رو بر روی سطوح خارجی نیز عمر بسیار بالایی دارند.

پوشش ضد رطوبت این رنگ ها باعث می شود نسبت به رنگ پلاستیکی مقاومت بالاتری را در برابر رطوبت از خود نشان دهند. رنگ های اکریلیک مانند رنگ های روغنی قابلیت شستشو دارند و هم چنین پوسته پوسته نشده و گرد و غبار را به خود جذب نمی کنند.

رنگ های اکریلیک با محیط سازگار بوده، قابل اشتعال نیستند و می توان آن ها را با زباله های معمولی دفع کرد. به طور کلی مزایای رنگ های اکریلیک را می توان اینگونه نام برد:

  1. عمر بالا
  2. غلظت بالا
  3. قابلیت شستشو
  4. انعطاف پذیری بالا
  5. پوشش ضد رطوبت
  6. غیر سمی و بدون بو
  7. عدم جذب گرد و غبار
  8. مقاوم در برابر نور خورشید
  9. سرعت بالا در خشک شدن
  10. دوستی و سازگاری با محیط زیست

معایب رنگ های اکریلیک:

از آن جایی که رنگ های اکریلیک بر پایه ی آب هستند پس از خشک شدن مقداری از شفافیت خود را از دست می دهند از همین رو براقیت کمتری نسبت به سایر رنگ های آلکیدی از جمله رنگ روغن دارند.

رنگ های اکریلیک به دلیل ویژگی سریع خشک شدن نیازمند دقت و سرعت عمل بالا در هنگام اجرا هستند. چنانچه رنگ های اکریلیک با قلم مو بر روی سطح صاف و صیقلی اعمال شوند، رد قلم مو بر جا می ماند و باعث افت کیفی کار می شود به همین دلیل هنگام استفاده از رنگ های اکریلیک باید از قلم مو استفاده شود.

هر سه نوع رنگ های اکریلیک قابلیت شستشوپذیری یکسان ندارند و نوع مات آن کمترین میزان شستشوپذیری را داراست. هم چنین احتمال تغییر رنگ و تیره شدن پس از خشک شدن در این رنگ ها وجود دارد.

اگر این رنگ بر روی لباس بریزد امکان پاک شدن آن بسیار کم است و باید بلافاصله با آبگرم و صابون شسته شود. به طور کلی معایب رنگ های اکریلیک را می توان اینگونه نام برد:

  1. براقیت کمتر نسبت به سایر رنگ ها
  2. عدم شستشو پذیری یکسان بین انواع مختلف
  3. تغییر رنگ اندک و تیره شدن پس از خشک شدن
  4. قابلیت پاک شوندگی کم در صورت ریختن بر روی لباس

پاک کردن رنگ اکریلیک از سطوح مختلف:

در هنگام کار با رنگ اکریلیک ممکن است لکه هایی بر روی سطوح مختلف ایجاد شوند که برای ما ناخوشایند است. خوشبختانه از بین بردن رنگ اکریلیک از سطوح مختلف فرآیند های نسبتا ساده ای دارد که در ادامه به روش های مختلف پاک کردن آن از سطوح مختلف اشاره خواهیم کرد :

1.پاک کردن رنگ اکریلیک از سطوح شیشه ای:

شیشه ها موادی غیر جاذب هستند بنابراین رنگ را به خود جذب نمی کنند و با ساده ترین روش ها می توان رنگ را از سطح آن ها پاک کرد. اما کمی بی دقتی ممکن است باعث خط برداشتن و خراشیده شدن شیشه شود؛ لذا باید قبل از پاک کردن رنگ اکریلیک از شیشه آن را با آب و اسفنج و یا شیشه شور به خوبی مرطوب کنید. سپس لبه ی تیغ را در یک طرف نگه داشته و آن را به آرامی به طرف دیگر بکشید. اگر رنگ بیش از حد سخت و غلیظ باشد می توانید یک دستمال مرطوب گرم را روی آن فشار دهید و یا در صورت نیاز از استون یا سرکه استفاده کنید.

2.پاک کردن از قلم مو ها و غلتک:

ابتدا باید قلم مو ها و غلتک را زیر جریان آبگرم گرفت تا رنگ اضافی از آن خارج شود. سپس باید حدود 30 ثانیه آن ها را در ظرف آب داغ و نرم کننده ی پارچه قرار داد.

سپس غلتک و قلم مو ها را چند ساعت در آبگرم تازه قرار می دهیم و در پایان نیز آن ها را زیر آب جاری میگیریم تا رنگ به طور کامل خارج شود.

پاک کردن رنگ از پوست:

بهترین راه پاک کردن رنگ از پوست شستن آن قسمت با آب گرم و صابون است. برای پیشگیری از رنگی شدن یکی از بهترین کار ها استفاده از شلوار و بلوز بلند و دستکش های بلند تا آرنج است.

رنگ اکریلیک بر روی سطوح مختلف:

رنگ اکریلیک را می توان بر روی سطوح از جنس های متفاوت نظیر سطوح بتنی، آجری، گچی، فلزی، سقف کناف و در رنگ آمیزی داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد. به خاطر داشته باشید هنگام خرید رنگ اکریلیک با توجه به نوع سطح مورد نظر، رنگ های ضد زنگ، ضد رطوبت و … را تهیه کنید.

رنگ اکریلیک قابل شستشو است؟

یکی از مزیت های رنگ اکریلیک نسبت به رنگ پلاستیک قابل شستشو بودن رنگ اکریلیک است.

بهترین زمان برای شستشوی رنگ اکریلیک یک تا دو هفته بعد از رنگ آمیزی می باشد.

(هر چند رنگ بیست دقیقه پس از اجرا خشک می شود اما تمام مواد موجود در رنگ خشک نمی شود.)

توجه داشته باشید در صورت ریختن رنگ اکریلیک بر روی لباس و لک شدن آن، لکه از روی لباس به راحتی پاک نمی شود. باید بلافاصله از صابون و آبگرم استفاده کنید و در صورت خشک شدن لکه از استون کمک بگیرید. هم چنین قابلیت شستشوی رنگ های اکریلیک یکسان نیست و رنگ های مات از شستشو پذیری کمتری برخوردار هستند.

تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغن؟

  1. رنگ اکریلیک سازگار با محیط زیست است.
  2. رنگ های اکریلیک زودتر از رنگ روغن خشک می شوند.
  3. تنوع رنگ های اکریلیک بیشتر از رنگ های روغنی است.
  4. رنگ روغن ممکن است پس از مدتی تولید سرب کند که برای محیط زیست مضر است
  5. رنگ روغن پس از پایان کار قابل تغییر نیست، اما رنگ اکریلیک با کمک مدیوم ها قابل تغییر است.

افراد مورد نیاز برای رنگ آمیزی با اکریلیک:

برای رنگ آمیزی کل دیوار های یک واحد صدمتری به وسیله رنگ اکریلیک لازم است دو نقاش به مدت حدود بین سه تا پنج روز زمان بگذارند.

بهترین برند های رنگ اکریلیک ساختمان:

شرکت رنگ الوان یکی از شرکت های باسابقه ی تولید کننده ی رنگ است که رنگ اکریلیک ساختمانی را در طیف رنگی متنوع و وزن های مختلف تولید و عرضه می کند.

شرکت رنگ ثمر نیز تولیدکننده ی انواع رنگ های ساختمانی و صنعتی است و رنگ های اکریلیک ساختمانی باکیفیتی تولید می کند.

از دیگر برند های تولید کننده ی رنگ می توان به سمند، کاران، شادان، پلی تکس، اطلس ، نیوکالر و… اشاره کرد که همگی جزو بهترین برند های تولید و عرضه ی رنگ ساختمانی اکریلیک در ساختمان هستند.

تاریخچه استفاده از رنگ اکریلیک:

دیه گو ریورا، نقاش بزرگ مکزیکی،از اولین هنرمندانی بود که در سال های 1920 از رنگ های اکریلیک به واسطه عمر طولانی آنه در مقیاس گسترده  جهت گرافیتی یا همان دیوار نگاری استفاده کرد.

برخی نقاشان غربی مانند جکسون پولاک نیز به واسطه ی هنرمندان دیوارنگار با رنگ های اکریلیک آشنا شدند و پس از آن بسیاری از هنرمندان سبک اکسپرسیونیسم آبستره مانند دیوید هاکنی و اندی وارهول کار با رنگ های اکریلیک را آغاز کردند.

در سال 1950 رنگ اکریلیک به منظور استفاده تجاری در دسترس عموم مردم قرار گرفت و همواره در زمره ی بهترین و جدید ترین رنگ ها قرار دارد.

طریقه مصرف رنگ اکریلیک:

1.اگر می خواهید سطوح بیرونی ساختمان از قبیل سطوح سیمانی و بتنی را رنگ کنید ابتدا آن را به وسیله  واترجت شسته و کاملا تمیز کنید. سپس پرایمر اکریلیک را با آب به اندازه ی مورد نیاز رقیق کنید.

2.به وسیله ی غلتک، قلم مو یا پمپ رنگ پاش بدون هوا ، پرایمر آماده شده را بر روی سطح خشک و فاقد آلودگی و چربی اعمال نمایید.

3.صبر کنید تا پرایمر خشک شود. (با توجه به رطوبت و درجه ی حرارت بین 4 تا 6 ساعت طول میکشد.)

4.رنگ اکریلیک را آماده سازی کنید. برای انجام این کار ابتدا رنگ را به خوبی هم زده (می توان از یک قطعه چوب استفاده کرد. برای این کار باید با استفاده از حرکات مارپیچ رو به بالا و رو به پایین ملکول های سنگین قسمت پایین را با ملکول های سبک تر قسمت بالا جا به جا کرد. سپس غلظت رنگ را بررسی می کنیم. برای این کار می توان چوب را به آرامی از درون سطل رنگ بلند کرد. اگر رنگی که از چوب خارج می شود مانند کرم صاف و غلیظ بود نیازی به رقیق شدن ندارد ولی اگر رنگ روی چوب بماند و یا به صورت توده هایی ظاهر شود، نیاز به رقیق شدن دارد و باید مقداری آب به آن اضافه کرد.

هم چنین از ریختن آب بسیار  سردو  یا بسیار گرم درون ظرف رنگ خودداری کنید و آب باید مطابق با دمای اتاق باشد. هنگام افزودن آب، آن را به یکباره به رنگ اضافه نکنید و این کار را آرام آرام و طی فرآیند کلی هم زدن انجام دهید.

نکته:

آبی که به رنگ اضافه می کنید باید تمیز و بدون ناخالصی باشد.

نکات استفاده از رنگ اکریلیک:

  1. از یخ زدگی رنگ جلوگیری کنید.
  2. دمای مناسب رنگ اکریلیک 10 تا 35 درجه سانتیگراد است.
  3. قبل از استفاده از رنگ اکریلیک، آن را به خوبی هم بزنید.
  4. در رطوبت نسبی بیش از 80 درصد از رنگ آمیزی خودداری کنید.
  5. بر روی سطح مورد نظر گرد و غبار و آلودگی وجود نداشته باشد.
  6. از مادر رنگ های اکریلیک جهت همرنگ نمودن رنگ استفاده کنید.
  7. به هیچ وجه از مادر رنگ های پلاستیک یا روغنی استفاده نکنید.
  8. رنگ های اکریلیک مصارف بیرونی را زیر نور مستقیم خورشید به کار نبرید.
  9. برای رنگ آمیزی از غلتک استفاده کنید و از رنگ آمیزی با قلم مو اجتناب کنید.
  10. رنگ های اکریلیک مصارف داخلی و بیرونی را به هیچ وجه بر روی سطوح خیس اعمال نکنید.
  11. ابزار مورد استفاده را پس از اتمام کار با آب شسته و در داخل ظرف محتوی نفت یا حلال قرار دهید.
  12. استفاده از قلم مو ممکن است باعث بر جای ماندن رد بر روی رنگ شده و کیفیت نهایی را کاهش دهد
  13. اگر سطح مورد نظر فاقد رنگ باشد، حتما قبل از اعمال رنگ از پرایمر جهت زیرسازی استفاده کنید.
  14. دقت کنید سطحی که می خواهید آن را با رنگ اکریلیک رنگ آمیزی کنید، کاملا خشک باشد.
  15. بهتر است ابتدا دیوار را با آب فشار قوی بشویید و پس از خشک شدن آن رنگ آمیزی را شروع کنید.
  16. اگر این رنگ بر روی لباس ریخته شود بلافاصله با آبگرم و صابون شسته شود وگرنه غیر قابل برگشت خواهد بود.

جهت خرید رنگ های اکریلیک رو همین متن کلیک کنید.

منبع: رنگ اکریلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *