رنگ

راهنمای تمیز کردن وسایل رنگ آمیزی

راهنمای تمیز کردن وسایل رنگ آمیزی

راهنمای تمیز کردن وسایل رنگ آمیزی، وسایل رنگ آمیزی مانند قلم‌های رنگی، مدادها و پالت‌های رنگ، ابزارهای مورد علاقه‌ی کودکان و هنرمندان هستند. اما پس از استفاده ممکن است این وسایل کثیف شوند و نیاز به تمیز کردن داشته باشند. در این مقاله به روش‌های تمیز کردن وسایل رنگ آمیزی به همراه عکس‌های آموزشی می‌پردازیم.

راهنمای تمیز کردن وسایل رنگ آمیزی

راهنمای تمیز کردن وسایل رنگ آمیزی

1. تمیز کردن قلم‌های رنگی:

مواد لازم: پارچه مرطوب، اسپری شستشو یا الکل
روش استفاده: با استفاده از پارچه مرطوب، قلم را به دقت پاک کنید. اگر قلم خیلی کثیف است، از اسپری شستشو یا الکل استفاده کنید.

2. تمیز کردن مدادها:

مواد لازم: پارچه مرطوب، مایع ظرفشویی
روش استفاده: مدادها را با پارچه مرطوب پاک کنید. اگر مدادها کثیف هستند، از مایع ظرفشویی استفاده کنید و سپس آبکشی کنید.

3. تمیز کردن پالت‌های رنگ:

مواد لازم: آب، مایع ظرفشویی، اسفنج
روش استفاده: پالت را با آب و مایع ظرفشویی شستشو دهید. سپس با اسفنج پاک کنید و خشک کنید.

نکات مهم:

هنگام تمیز کردن وسایل رنگ آمیزی، به دقت عمل کنید تا وسایل آسیب نبینند.
همواره قبل از استفاده از وسایل رنگ آمیزی، اطمینان حاصل کنید که کاملاً خشک شده‌اند.

راهنمای تمیز کردن وسایل رنگ آمیزی

تمیز کردن ابزار استفاده شده برای رنگهای روغنی

تمیز کردن قلم مو

برای تمیز کردن قلم مو از رنگ روغنی، میبایست ابتدا قلم مو را به حلال رنگ روغنی (تینر روغنی، بنزین، نفت) آغشته کنید. سپس با فشردن موهای قلم مو، انواع رنگ و حلال باقیمانده را تا حد امکان از آن خارج کنید. این کار را تا زمانیکه رنگ به طور کامل از قلم خارج شود، تکرار کنید. پس از آن میبایست قلم را با حلال شفاف و بعد از آن با آب و صابون بشویید و سپس آبکشی کنید. پس از خشک شدن، بهتر است قلم را در کاغذ ضخیم نگهداری کنید.

تمیز کردن غلتک

پوسته غلتک را از دسته آن جدا کنید و آن را کامل در حلال قرار دهید. وقتی که تقریبا رنگ از پوسته جدا شد، پوسته را با مایع ظرفشویی بشویید و سپس آبکشی نمایید. دسته غلتک را نیز با حلال بشویید. سپس غلتک را آویزان کنید تا خشک شود.

تمیز کردن ابزار استفاده شده برای رنگ پلاستیکی

تمیز کردن قلم مو

برای تمیز کردن قلم مو از رنگ پایه آب، میبایست پس از اتمام رنگ آمیزی، سریعا ابتدا قلم مو را به آب آغشته کنید و سپس با فشردن موهای قلم مو، رنگ باقیمانده را تا حد امکان از آن خارج کنید. این کار را تا زمانیکه رنگ به طور کامل از قلم خارج شود، تکرار کنید. پس از آن میبایست قلم را با آب و صابون بشوییدو سپس آبکشی کنید. پس از خشک شدن، بهتر است آن را در کاغذ ضخیم نگهداری کنید.

تمیز کردن غلتک

پس از اتمام رنگ آمیزی، سریعا پوسته غلطک را از دسته آن جدا کنید و آنرا کاملا در آب قرار دهید. وقتی که تقریبا همه رنگ از پوسته جدا شد، پوسته را با مایع ظرفشویی بشویید وآبکشی نمایید.دسته غلتک را نیز با آب بشویید. سپس غلتک را آویزان کنید تا خشک شود.

راهنمای تمیز کردن وسایل رنگ آمیزی

هر چند وقت غلطک رنگ را تمیز کنید

در پایان هر جلسه نقاشی، غلتک رنگ باید تمیز شود..فراموش نکنید زمانی که رنگ هنوز خیس است غلطک را تمیز کنید چون خیلی راحت تر انجام می شود. همچنین باید قاب غلتکی و سینی رنگ را نیز تمیز کنید.

اگر در زمان یک بار نقاشی نیاز به استراحت کوتاه دارید، غلطک رنگ را در یک کیسه پلاستیکی بزرگ قرار دهید و کیسه را دور دسته ببندید سپس سینی رنگ را نیز در یک کیسه جداگانه قرار دهید و آن را ببندید. این کار تا زمانی که بتوانید به کار خود بازگردید از خشک شدن رنگ جلوگیری می کند. آنچه شما برای تمیز کردن غلطک رنگ نیاز دارید عبارت است از:

  • سطل
  • کاردک
  • روزنامه باطله
  • مایع ظرفشویی
  • پارچه های کهنه
  • برس موی سفت
  • ظرف یکبار مصرف
  • دستکش لاستیکی

سخن پایانی:

تمیز کردن وسایل رنگ آمیزی از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به روش‌هایی که در این مقاله مطرح شد، می‌توانید وسایل خود را به راحتی تمیز کنید و از آنها برای هنر و خلاقیت خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هنگام تمیز کردن، به دقت و با مواد مناسب عمل کنید تا وسایل خود را دچار آسیب نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *